Høstturné - Utland

Island

Góðan daginn! Gruppa mi var de som var så heldige at vi fikk reise til Island! På Island møtte vi vakker og spesiell natur, med mange spektakulære naturfenomen og ikke minst fosser.
Island er et land som er veldig stolte av sin kultur og historie, og bading og is-spising er nesten en institusjon på Island. Vi hadde mange turer innom de offentlige badene og ísbúðir i løpet av turen. Samtidig som det var sosialt for oss, er de også gode møteplasser mellom
islendinger, og vi hadde ofte med oss ungdom og noen fra forsamlingene på kveldene.

Vi fikk også komme hjem på middag og frokost hos noen av de kristne i misjonen i Reykjavik, som jeg opplevde som givende. For meg må høydepunktet likevel være siste
søndagen vi var der, da vi var innom hele 3 møter i forskjellige forsamlinger. Ikke minst i
Lindakirkja, en statskirke med eget gospelkor som deltar på gudstjenestene.

Island er et land med få kristne, og ikke mange forsamlinger. Vi var innom en del lutherske frikirker og det islandske misjonsforbundet. På nesten alle arrangementer og møter vi var innom bidro vi med vitnesbyrd, tale og sang i stort og smått. Det er spennende å oppleve hvordan spesielt sang kan formidle budskap også på tvers av språk.

De fleste vi var innom var utrolig takknemlige for besøket og deltakelsen, og vi ble også bedt for av den ene menigheten søndagen før vi reiste hjem. For mange av oss opplevde vi også møte med andre kristne tradisjoner og kultur. Jeg er utrolig takknemlig for turen vi hadde, og er sikker på at den kommer til å stå igjen som et av de beste minnene fra bibelskoleåret!

-Andreas Gundersen, elev

Sverige

Jeg var i Nord-Sverige på høstturné sammen med fire andre elever pluss to ansatte. Vi sang, delte vitnesbyrd og informerte om Fjellheim på møter i Umeå, Luleå, Pajala, Sattajärvi og Kiruna. Vi ble utfordret på å snakke om personlig tro foran ulike typer forsamlinger, samtidig som vi også ble godt kjent med mange av de vi traff. Vi besøkte mange ulike menigheter, var på ungdomssamlinger og besøkte to offentlige skoler der vi svarte på spørsmål om kristen tro. Dette var veldig spennende da vi fikk anledning til å vitne for ungdommer som ikke har hørt så mye om kristendommen.

I Sattajärvi fikk vi omvisning i en lærfabrikk eid av Kero, som noen av oss overnattet hos. Der fikk de inn reinskinn som de behandlet, og lagde produkter av, for eksempel sko, belter, lommebøker og sitteunderlag. Dette ble solgt i butikken som lå ved siden av.

Noe jeg sitter igjen med og som jeg vil huske lenge er gjestfriheten vi ble møtt med. Vi bodde hos mange forskjellige familier gjennom uka og vi følte oss alltid velkomne. Det var «fika» etter hver samling, og vi benyttet muligheten til å bli kjent med kristne søsken og å reklamere for Fjellheim.

Et spesielt minne jeg har fra turnéen er da vi var på et møte i Sackeuskyrkan i Umeå og satt på fremste benk. Den siste sangen var «Bliv kvar hos mig?» (O, bli hos meg), og jeg tror ikke jeg har hørt så kraftig sang noen gang.

Ingrid Fjell, elev

Fjellheim Bibelskole