Høstturné - Bodø & Val VGS

Bodø

Høstturnéen til Bodø-området var en utrolig fin opplevelse - alt fra møtene, til naturen, til stemningen blant gjengen. Alt dette pekte på Guds godhet og hånd over oss. Møtene vi deltok i varierte en del fra dag til dag, som førte til at vi ble kjent med mange mennesker i forskjellige aldersgrupper. For det meste ledet vi møter for voksne. Dette inkluderte lovsanger, deling av info om Fjellheim og en tale fra Harald Tjervåg.

På turnéen fikk jeg mulighet til å lede et av møtene, noe som gjorde mye for min selvtillit. Siden norsk ikke er morsmålet mitt var jeg først nervøs for at jeg skulle mislykkes. Men på den dagen ble jeg minnet på 2 Korinter 12,9, der det står: «Min nåde er nok for deg, for min kraft fullendes i skrøpelighet.» Vi stoler ikke på vår egne kraft, men på Guds.

Når det gjelder høydepunkter av turnéen, kunne jeg lett nevne mange forskjellige ting som å se nordlyset for første gang eller den spontane lovsangkvelden ved levende lys. Men den største velsignelsen av alle var virkelig å bli kjent og tilbringe tid med lokale kristne. Det var en veldig god påminnelse om at vi kan finne og bli oppmuntret av brødre og søstre i Kristus hvor enn vi går.

Muligheten til å kunne sette oss ned og prate med Audun Krarup Jonassen, som driver en klestrykkbutikk, er noe jeg aldri skal glemme. Han delte sitt vitnesbyrd for oss og vi fikk høre om hans hjertesak for at barn og ungdommer i Fauske skal få et forhold til Jesus. Senere den dagen ga Audun oss og noen konfirmanter en omvisning av skatebedehuset som er drevet av Acta/Normisjon. Der fikk vi sjansen å prøve å skate og se hvordan praktisk, kristelig ungdomsarbeid ser ut i aksjon!

-Megan Calderhead, elev

Namsos og Val VGS

Turen starta med et døgn i Namsos, der vi hang med kristen ungdom på «Kjeller`n» og NUF. Kjeller’n er for 6. klasse og oppover, mens NUF er for 10. klasse og oppover. De to gruppene var først samlet på en liten møtedel, før de skiltes hver for seg. Kjellern har vanligvis ulike aktiviteter slik som: ballspill, bordtennis, leker og kiosk. NUF har brettspill og gode samtaler. Her informerte vi om Fjellheim, spilte spill, lekte og blei kjent med ungdommene.

Videre gikk turen til Val. Første kvelden hadde vi en bli kjent kveld med diverse aktiviteter som fire mann i sofaen. Vi var akkompagnert med Per Tore Pedersen som taler. Ellers bidro vi med åpning og vitnesbyrd på formiddagsmøte på søndagen.

Noe som gjorde inntrykk på oss var bibelgruppa hos en i personalet på mandags kveld. På denne samlinga opplevde vi god kontakt med elevene, vi fikk høre deres tanker rundt enkelte tema og delte en del selv. Vi opplevde at elevene var interessert i å høre om vår troshistorie og hvorfor vi valgte å gå på bibelskole. Dagen etter hilste vi noen av elevene god morgen med en morgenandakt i klasserommet. Ellers deltok vi på noen skoletimer i kristendom og informerte om Fjellheim med en morgenandakt på en felles morgensamling.

Val har en del attraksjoner for oss som ikke er vant til bonde og fiskelivet. Det er ikke bare skog, dyr, natur og nye flotte bygg de kan by på. Store, moderne fjøs og lakseoppdrettsanlegg var nye opplevelser for flere av oss. Ellers fylte vi dagene med egne utflukter, samtale med elevene rundt bordet, volleyball-kveld, film og vaffel-kveld. Uka vi hadde på Val var fylt av godt vær, nyttige erfaringer, nye kjennskap og masse god mat.

-Bjørg Elise Mangelrød, Andreas Vorhaug og Håkon Garvik, elever