Rektors hjørne

Stephen Mayes, Rektor

Jeg elsker Misjonssambandets lidenskap og forpliktelse til å dele Jesu kjærlighet med hele verden. Vår historie er full av utallige historier om uselviske og modige misjonærer som har fulgt Jesus til alle deler av verden for å fortelle flere mennesker om hans kjærlighet. Måten at så mange i NLM gir og jobber for å støtte misjonærer følelsesmessig, åndelig og økonomisk er et vitnesbyrd for verden om en Gud som elsker på samme måte.

I et nylig besøk på Fjellhaug i Oslo var jeg takknemlig for muligheten til å lære mer om rollen bibelskoler har spilt i NLMs historie. Fra og med Fjellhaug, og senere med Fjellheim, har bibelskoler spilt en avgjørende rolle i rekruttering og kultivering av fremtidige misjonærer. Et eller to år på bibelskolen har forvandlet utallige liv og gitt den grunnleggende forberedelsen som trengs for å oppfylle Jesu misjon. Det er spennende å se den viktige rollen bibelskoler spiller i det større oppdraget, og dette faktum gir meg energi til å gjøre mitt beste hver eneste dag.

Men den kjærligheten og verdsettelsen så mange har for bibelskoler, deles ikke av mange av makthaverne i dag. I forslag til neste års statsbudsjett er det tydelig at bibelskolene er i trådkorset for regjeringen. Med en foreslått reduksjon på 10 % i vår statlige støtte, ser dagene fremover utfordrende ut. Disse utfordringene trenger imidlertid ikke overmanne oss. Mens de økonomiske realitetene for Fjellheim er usikre og uforutsigbare, tjener vi en Gud som er det motsatte.

For flere år siden stilte en gammel pastor et spørsmål til en gruppe studenter. Spørsmålet er svaret på vår klaging om vanskeligheter. Han spurte: "Er Jesus fortsatt på tronen? Først virket spørsmålet dumt, men etter noen øyeblikk sank sannheten i kommentaren hans inn.

I disse usikre dagene velger vi å ta tak i at Gud er sikker. Vår Gud er en trofast og rik Gud og han sa i salme 50.10,

"For alt viltet i skogen er mitt, dyrene på de tusen fjell."

Hans ressurser er ubegrensede -- hans kjærlighet er umålelig -- hans trofasthet er ubestridelig.

På Fjellheim velger vi å sette Jesus som et banner over dagens utfordringer. Arbeidet vi utfører i dag er frø i jorda som snart skal spire til høsting rundt om i Norge og verden til Guds rike. Vi vil ikke bli distrahert fra det fantastiske ansvaret vi har fått.

Takk fra meg, og alle oss på Fjellheim!

Fjellheim Bibelskole