Andakt

Thor Fremmegård, lærer på Fjellheim Bibelskole

Lys i mørket

Det er mørkt! Det er natt på Betlehemsmarken. Noen gjetere, hyrder er våkne. De passer på sauene sine!

Kanskje det var ungdommer slik som kong David når han var ung og passet på familien sine sauer. Kanskje det var ulv og bjørn i området. De hadde med seg en kjepp til å slå villdyr, en stav til å hente inn en sau som rotet seg bort. Tøff jobb – på natta!!

Det var da det skjedde. «En Herrens engel stod hos dem ….. Herrens herlighet lyste om dem …. Engelen sa til dem: i dag er det født dere en frelser, som er Messias, Herren.» Luk 2,9-11.

Hva forkynner juleevangeliet til oss?

I Guds skapte verden, hvor det var godt å være, der var det blitt mørkt, skikkelig mørkt. «Verden ligger i det onde.» 1.Joh 5,19

Det er mørkt i menneskehjertene, hos det fineste Gud hadde skapt, mennesket. Ikke bare litt mørkt, men helt mørkt. Ingen av oss skjønner hvor mørkt det er. Først når lyset kommer, aner vi det.

Jo, vi kan gjøre mye gode ting mot hverandre og det skal vi hjelpe hverandre med. Men i forholdet til den rene, hellige og gode Gud som bare er lys, der er det blitt skikkelig mørkt. Menneskene er som villfarne sauer. «Vi for alle vill som får, vi vendte oss hver til sin vei.» Jesaja 53,6.

Derfor ble Jesus født på natta!! Når det var mørkt! Jesus, Kristus/Messias, han som kalles Ordet/Guds Ord, han som blir menneske, han som skal leve vårt liv, sone våre synder og stå opp til vår rettferdiggjørelse og til et evig håp!

Hvordan kan så dette lyset, komme inn i våre mørke hjerter og lyse der? Bibelen forteller: «For Gud som bød at lys skulle skinne fram i mørket, han har også latt lyset skinne i våre hjerter, for at kunnskapen om Guds herlighet i Jesu Kristi åsyn skal lyse fram.» 2.Kor 4,6

Slik som Guds Ord skapte lys i mørket i skapelsen (1.Mosebok kap 1), slik skaper Guds Ord, juleevangeliet, lys inn i mørke hjerter. Vi får høre Ordet som avslører våre mørke hjerter, og vi får høre Ordet som forkynner nåde, tilgivelse og evig håp for Jesu skyld.

Det var noen, ikke mange, som ventet på Jesus, lyset da han kom til vår verden i Betlehem. Men i Luk 2,32 står det om Jesus: «et lys til åpenbaring for hedningene (oss) og en herlighet for ditt folk Israel!»

Det er heller ikke alltid så mange som venter på dette lyset i dag, men det er for alle! Det må forkynnes til alle. «Det folk som vandrer i mørket skal se et stort lys. De som sitter i dødsskyggens land, over dem skal lyset stråle.» Jes 9,2

Jeg vil ønske alle ei velsignet adventtid og julehøytid!